تبلیغات محل تبلیغات

 

با نفخ دوران قاعدگی چه باید کرد؟

بسیاری از خانم‌ها قبل از شروع و یا در حین شروع شدن دوره قاعدگی خود دچار نفخ می‌شوند. آیا راهی برای ایجاد تغییر و کاهش یا درمان نفخ دوران پریود وجود دارد؟

خوشبختانه باید بگوییم روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از این روش‌ها، خانم‌ها می‌توانند نفخ دوران قاعدگی را کاهش دهند.

نفخ دوران قاعدگی چیست؟
نفخ دوره قاعدگی در واقع احساسی است که افراد قبل از شروع دوران قاعدگی و یا در حین آن احساس سنگینی و تورم در شکم خود می‌کنند. گفتنی است نفخ دوران پریود یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) است که می‌تواند ۱ الی ۲ هفته قبل از دوران قاعدگی خانم‌ها رخ دهد. سایر علائم سندروم پیش از قاعدگی عبارت‌اند از:
 تغییرات خلقی
 خستگی و بی‌حالی
 گرفتگی عضلات
 آکنه
 هوس‌های غذایی
 سینه‌های متورم
 سردرد
 کمردرد

طبق گفته دانشگاه آمریکایی "بیماری‌های مرتبط با زنان و زایمان" در حدود ۸۵ درصد از خانم‌ها، علائم سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS را تجربه می‌کنند.

علل بروز نفخ دوران قاعدگی
نفخ دوران پریود می‌تواند در نتیجه ایجاد تغییرات در سطح هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون باشد. در واقع حدود یک هفته قبل از آغاز دوران قاعدگی خانم‌ها، سطح هورمون پروژسترون افت می‌کند. کاهش سطح پروژسترون باعث می‌شود پوشش رحم ریزش کند که دلیل خون‌ریزی دوران قاعدگی نیز همین ریزش پوشش رحم است.

تمرین و فعالیت بدنی منظم می‌تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS را بهبود بخشد. قرص ضدبارداری نیز در برخی از خانم‌ها باعث بهبود نفخ قاعدگی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ایجاد تغییر در میزان هورمون‌های پروژسترون و استروژن علاوه بر خون‌ریزی دوران قاعدگی، باعث می‌شود که بدن آب و نمک بیشتری را احتباس کند. گفتنی است متورم شدن سلول‌های بدن توسط آب که در پی احتباس آب رخ می‌دهد، دلیل بروز نفخ در این دوران است.

طی یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ مشخص شد، زنانی که بدن آن‌ها آب بیشتری را احتباس می‌کند، نفخ شدیدتری را در روز اول پریود خود تجربه می‌کنند.

درمان نفخ دوران پریود
تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد می‌توان ایجاد کرد که در کاهش احتباس آب در بدن مؤثر باشند که در واقع این تغییرات و روش‌ها می‌توانند در کاهش یا بهبود نفخ دوران قاعدگی نقش مهمی ایفا کنند. تبیان در ادامه این مطلب به ۷ مورد از این روش‌ها اشاره می‌کند.

۱- از غذا‌های نمکی بپرهیزید
سدیم موجود در نمک می‌تواند میزان آبی که بدن یک فرد احتباس می‌کند را افزایش دهد؛ بنابراین دوری از غذا‌های نمکی می‌تواند در کاهش احتباس آب در بدن و درنتیجه بهبود نفخ دوران قاعدگی مؤثر باشد.

به توصیه انجمن قلب امریکا، افراد باید دریافت روزانه نمک خود را به ۱۵۰۰ میلی‌گرم محدود کنند. بسیاری از غذا‌های فرآوری شده حاوی نمک هستند، بنابراین پرهیز از غذا‌های فرآوری شده، غذا‌های آماده و فست‌فود‌ها و همچنین گرایش به غذا‌های خانگی که از مواد اولیه تازه تهیه‌شده‌اند یکی از راه‌های پرهیز از دریافت نمک زیاد است.

۲- غذا‌های سرشار از پتاسیم بخورید
خوردن غذا‌های سرشار از پتاسیم می‌تواند به کاهش نفخ دوران قاعدگی کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهند که پتاسیم، میزان سدیم بدن را کاهش می‌دهد و تولید ادرار در بدن را افزایش می‌دهد. در این روش پتاسیم می‌تواند به کاهش احتباس آب و بهبود نفخ دوران پریود کمک کند. غذا‌های سرشار از پتاسیم که می‌توانند در بهبود نفخ دوران قاعدگی مؤثر باشند عبارت‌اند از:
 سبزی‌های تیره برگ مثل اسفناج
 سیب‌زمینی تازه
 موز
 آووکادو
 گوجه‌فرنگی

۳- از دیورتیک‌ها یا ادرارآور‌ها استفاده کنید
دیورتیک بودن به معنی ادرارآور بودن است. به عبارت دیگر اگر خوراکی یا غذایی، خاصیت دیورتیک داشته باشد، بدین معناست که تشکیل و تولید ادرار در بدن را افزایش می‌دهد. همان‌طور که اشاره شد افزایش تولید ادرار، به بدن کمک می‌کند تا از شر احتباس آب خلاص شود؛ بنابراین هدف از این روش، کمک به بدن برای کاهش احتباس آب، با استفاده از دیورتیک‌ها یا ادرارآور‌ها است؛ بنابراین استفاده از دیورتیک‌ها یا ادرارآور‌ها در زمانی که احتباس آب دلیل بروز نفخ قاعدگی شده است، می‌تواند بهبودی نفخ را در پی داشته باشد. بسیاری از غذا‌ها و خوراکی‌ها به‌طور طبیعی دارای خاصیت دیورتیک یا ادرارآور بودن هستند. خانم‌هایی که به دنبال کاهش و درمان نفخ دوران قاعدگی هستند، می‌توانند در این دوران بیشتر از این خوراکی‌ها و غذا‌ها استفاده کنند.
غذا‌ها و خوراکی‌هایی که به‌طور طبیعی دارای خاصیت دیورتیک یا ادرارآور بودن هستند عبارت‌اند از:
مارچوبه
 آناناس
 هلو
خیار
 تره‌فرنگی
 زنجبیل
 سیر
همچنین دیورتیک‌ها به شکل قرص نیز موجودند که اگر نفخ دوران پریود خیلی شدید باشد و با هیچ‌کدام از روش‌ها و درمان‌های خانگی بهبود نیابد، می‌تواند توسط پزشک تجویز شود. 

۴- آب زیاد بنوشید
بسیاری از مردم معتقدند که نوشیدن آب زیاد می‌تواند از طریق بهبود عملکرد کلیه، احتباس آب توسط بدن را اصلاح و بهبود بخشد. بنابراین، اگر این باور صحیح باشد، نوشیدن زیاد آب ممکن است به بهبود نفخ در دوران قاعدگی کمک کند. البته لازم به ذکر است در حال حاضر شواهد و مدارک علمی در اثبات این ادعا وجود ندارد.

با این تفاصیل، نوشیدن آب بیشتر به هیدراته شدن بدن منجر می‌شود که در واقع منجر به بهبود احساسات انسان می‌شود. به همین دلیل امتحان این روش یعنی "نوشیدن آب بیشتر" هیچ ضرری ندارد بلکه در بسیاری از موارد دیگر نیز مفید است.

۵- از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده بپرهیزید
کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، از قبیل: آرد سفید و شکر فرآوری شده، باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند که در پی آن سطح هورمون انسولین نیز در خون افزایش می‌یابد و بر اثر این اتفاق نیز کلیه سدیم بیشتری را احتباس و نگهداری می‌کند.

توجه داشته باشید که افزایش میزان سدیم منجر به احتباس آب بیشتر می‌شود؛ بنابراین افرادی که به دنبال کاهش احتباس آب و کاهش نفخ دوران قاعدگی هستند، بهتر است که از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده پرهیز کنند. 

۶- به‎‌طور منظم ورزش و فعالیت بدنی کنید
طی یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ مشخص شد، تمرین و فعالیت بدنی منظم می‌تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS را بهبود بخشد؛ بنابراین با توجه به این‌که نفخ دوران پریود یکی از علائم سندرم پیش از قاعدگی است، ورزش و فعالیت بدنی منظم می‌تواند آن را کاهش دهد. گفتنی است لازم است همه‌ی افراد برای سالم ماندن حداقل ۲.۵ ساعت ورزش و فعالیت بدنی متوسط در هفته داشته باشند.

۷- استفاده از قرص ضدبارداری
یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ نشان داد که قرص ضدبارداری می‌تواند نفخ دوران قاعدگی را بهبود بخشد. البته ناگفته نماند برخی خانم‌ها در این رابطه گزارش کردند که استفاده از قرص‌های ضدبارداری باعث تشدید نفخ دوران قاعدگی آن‌ها شده است.

گفتنی است اثر این قرص‌ها در خانم‌ها متفاوت است، بنابراین بهترین استراتژی در این رابطه این است که برای مصرف قرص‌های ضدبارداری با پزشک خود مشورت کنید و بعد از امتحان چند نوع از این قرص‌ها، آن نوع قرصی که عملکرد و اثر بهتری برای شما در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی داشت، انتخاب کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟
نفخ دوران قاعدگی در بیشتر خانم‌ها ناراحت‌کننده و ناخوشایند است، اما معمولاً باعث وقفه در رسیدگی به زندگی روزمره نمی‌شود. با توجه به این موضوع اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نفخ دوران قاعدگی در زندگی و روند روزانه‌ی شما تأثیرگذار است، می‌توانید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید.

همچنین اگر نفخ دوران پریود بعد از اتمام دوره قاعدگی همچنان پابرجا بود، خوب است با یک پزشک در این رابطه گفتگو کنید. به یاد داشته باشید که نفخ در برخی از موارد می‌تواند نشانه‌ای بر وجود مشکلات جدی در بدن و سلامت افراد باشد.