تبلیغات محل تبلیغات

 

عطار نیشابوری حرمت زیادی برای زنان قائل است ‏

در دیدگاه عطار، زن انسانی دارای اندیشه است که می‌تواند پابه‌پای یک مرد اندیشه خود را بسازد. ‏

به گزارش شهردخت، رییس انجمن زنان شاعر گفت: این‌گونه نیست که عطار به زن فقط به عنوان یک معشوقه نگاه کند؛ ‏درحالی‌که در شعر بسیاری از شعرا، این مساله وجود دارد که فقط یک جایگاه را برای زن قائل هستند و مثلاً در مورد او فقط از ‏عشق حرف می‌زنند‎.
‎معصومه باغیان؛ شاعر و رییس انجمن زنان شاعر در گفت‌وگو با مهرخانه، در رابطه با نگاه عطار نیشابوری به زن گفت: عطار ‏با دیدگاه عرفانی که در طی زمان برای او به‌وجود می‌آید، بسیار با حرمت به زن نگاه می‌کند. او نه تنها زن را تحقیر نمی‌کند، ‏بلکه با رعایت احترام از زن‌بودن او سخن می‌گوید و با بدیلی عارفانه در بافت‌های داستانی منظوم او، زن حضوری محترم دارد. ‏برای نمونه یکی از حکایت‌های عطار حکایت پیرزنی است که برای دادخواهی خدمت سلطان محمود رسید و او را از درگاه ‏سلطان ‌راندند، اما شاه در خواب پیرزن را می‌بیند و پیرزن نزد سلطان محمود می‌آید و او را نصیحت می‌کند. عطار با حریم ‏نگه‌داشتن نقش یک مادر، یک زن و ارزش‌دادن به اندیشه‌های زنانه او، به این داستان می‌پردازد. حال، چه به سالخوردگی آن زن ‏توجه کنیم؛ چه به زن‌بودن او‎.  

عطار نیشابوری حرمت زیادی برای زنان قائل است‎
او با اشاره به این‌که عطار بسیار شایسته از زنان صحبت می‌کند، اظهار داشت‎: ‎مثلاً وقتی در تذکره‌الاولیا زندگی رابعه را به نظم ‏می‌کشد، به شایستگی از او سخن می‌گوید و به وسعت دید و جهان‌بینی او توجه دارد. همه این‌ها را که کنار هم قرار می‌دهیم، ‏می‌بینیم برخلاف شاعرانی که در متون قدیم توهین‌آمیز با زن برخورد می‌کردند و حتی او را در نقش جادوگر و... می‌دانستند، ‏عطار اصلا به این صورت نیست و در اشعار خود حرمت خاصی به زن می‌دهد که این مسأله بسیار قابل توجه است‎.  

او افزود: عطار سخنی از زبان رابعه نقل می‌کند و می‌گوید‎:  
‎  
رابعه گفتی که ای دانای راز‎
دشمنان را کار دنیا می‌بساز ‏‎
دوستان را آخرت ده بر دوام‎
زان که من زین کار آزادم مدام‎

اهانت‌هایی که برخی از شاعران کهن نسبت به زنان داشتند در آثار عطار دیده نمی‌شود‎
باغیان بیان داشت: عطار در اشعار خود رابعه را نخستین زن شاعر معرفی می‌کند و جهان‌بینی خاص او را بیان می‌کند و با ‏حرمت خاصی هم این کار را انجام می‌دهد. تحقیرها و اهانت‌هایی که گاهی در متون قدیم و از شعرای زبان‌زد نسبت به زن ‏می‌شنویم، در آثار عطار دیده نمی‌شود. شاید دیدگاه عرفانی به عطار کمک کرده تا این‌گونه نگاه کند. او در آثار خود به زن ‏حرمت، شخصیت و جایگاه می‌دهد‎.

عطار نگاهی مکمل و قرآنی به زن دارد‎
رییس انجمن زنان شاعر با بیان این‌که نگاه عطار به زن نگاه تکاملی است، اظهار داشت: چون نگاه عطار عرفانی است، وقتی ‏سالک می‌شود نگاهی مکمل و قرآنی به زن دارد و به زن به‌عنوان یک شی که پایین‌تر از مرد است، نگاه نمی‌کند. در داستان‌های ‏عاشقانه هم زن را مکمل می‌داند و این عشق زمینی منجر به عشق آسمانی می‌شود. در آثار عطار زن برای مرد حامی است و ‏هیچ‌وقت به دید حقارت و این‌که زن تنها موجود زیبایی است که می‌توان عاشق او شد، به زن نگاه نمی‌کند. اندیشه و جهان‌بینی ‏یک زن برایش مهم است و به این مسأله بسیار توجه دارد‎.  

عطار به زن تنها به‌عنوان معشوقه نگاه نمی‌کند‎
باغیان با اشاره به این‌که زن در آثار عطار نماد انسان‌بودن است، خاطرنشان کرد‎: ‎در دیدگاه عطار زن انسانی دارای اندیشه است ‏که می‌تواند پابه‌پای یک مرد اندیشه خود را بسازد. او حرمت بسیاری برای زن، مادر و معشوقه قائل است و به هر یک از این ‏نقش‌ها در جایگاه خود ارزشی می‌دهد. این‌گونه نیست که به زن فقط به عنوان یک معشوقه نگاه کند؛ درحالی‌که در شعر بسیاری ‏از شعرا، این مسأله وجود دارد که فقط یک جایگاه را برای زن قائل هستند و مثلاً در مورد او فقط از عشق حرف می‌زنند، اما ‏عطار این‌گونه نگاه نکرده و هر یک از این‌ها در جایگاه خودشان خاص هستند. زن در آثار عطار اگر مادر است، خاص است یا ‏اگر یک معشوقه است، باز هم خاص است و عطار جایگاه آن‌ها را با هم مخلوط نکرده و هر یک جایگاه خاص خود را دارند‎.  

او در پایان گفت: عطار در قرن ششم زندگی می‌کرده و با توجه به محدودیت‌های زمانی که وجود داشته، این‌که از زن حرف بزند ‏و مثلاً اندیشه‌های رابعه را به نظم بکشد و از مقام تعالی برای زن سخن بگوید، بسیار قابل تحسین است‎.‎